Як гра впливає на дитячий мозок та уяву?

25.11.2025

Гра має надзвичайно потужний вплив на розвиток дитячого мозку і уяви — це не просто розвага, а провідна діяльність дитинства, через яку формуються мислення, емоції, соціальні навички та креативність.

1. Розвиток мозку

Активація нейронних зв'язків. Під час гри у мозку дитини активно формуються нові нейронні зв'язки, особливо між ділянками, що відповідають за мислення, емоції й рух.

Тренування префронтальної кори. Це зона, відповідальна за самоконтроль, планування, прийняття рішень — саме під час гри дитина вчиться діяти за правилами, прогнозувати наслідки.

Стимуляція дофамінової системи. Гра викликає позитивні емоції, виділяється дофамін — «гормон задоволення», що посилює мотивацію до навчання та пізнання.

2. Розвиток уяви і творчості

Умовність гри («ніби я лікар», «ніби ми на іншій планеті») стимулює символічне мислення — здатність діяти не з реальними предметами, а з їх уявними замінниками.

Рольова гра розвиває фантазію, мовлення, емоційну емпатію — дитина вчиться ставати на місце іншого, уявляти іншу точку зору.

Конструктивні ігри (будівництво, малювання, моделювання) формують образне мислення, уміння створювати нові комбінації з відомих елементів.

3. Емоційний та соціальний розвиток

У грі дитина вчиться регулювати емоції, долати фрустрацію, перемагати й програвати.

Колективні ігри формують навички співпраці, комунікації, соціальної чутливості.

4. Психологічне значення

Гра — це спосіб прожити складні ситуації у безпечному форматі. Через неї дитина може виражати страхи, образи, мрії — тому гра є важливим діагностичним інструментом фахівців.

 Залучення дітей з особливими освітніми потребами до творчої діяльності в закладі дошкільної освіти

Педагогічні підходи, які сприяють залученню дітей з ООП до творчої діяльності в садочку:

1. Індивідуалізація та диференціація навчально-виховного процесу

-Врахування психофізичних особливостей кожної дитини.

-Побудова занять з урахуванням рівня розвитку, можливостей, інтересів та потреб дитини.

- Використання адаптованих або модифікованих методик та методів підходів до дитини.

2. Створення безпечного, підтримуючого середовища

- Емоційно сприятлива атмосфера.

-Позитивне підкріплення та підтримка ініціативи дитини.

-Запобігання дискримінації та ізоляції дітей з ООП.

-Фізичне середовище, доступне для дітей з різними порушеннями (наприклад, зручне розташування матеріалів, спеціальні меблі).

3. Застосування творчих методів і форм роботи

- Арт-терапевтичні технології: малювання, ліплення, музикотерапія, театралізація, казкотерапія тощо.

- Ігрові форми роботи.

- Створення ситуацій успіху, коли дитина почувається компетентною й цінною.

4. Співпраця педагогів з фахівцями та батьками

- Робота команди супроводу: корекційний педагог, логопед, психолог, асистент вихователя.

- Залучення батьків до спільної творчої діяльності.

- Консультації для батьків щодо розвитку творчих здібностей дитини вдома.

5. Розвиток емоційно-вольової сфери

- Формування впевненості у собі, мотивації до діяльності.

- Підтримка ініціативності та самостійності дитини.

- Надання можливості вибору (теми малюнку, кольору, ролі у грі тощо).

6. Систематичність і послідовність роботи

- Регулярне проведення занять з творчої діяльності.

- Поступове ускладнення завдань.

- Накопичення позитивного досвіду участі в творчості.

7. Формування позитивного ставлення до творчості

- Заохочення проявів креативності навіть у найменших проявах.

- Організація виставок, свят, святкових концертів із залученням дітей з ООП.

- Демонстрація результатів творчої діяльності одноліткам, батькам, педагогам.

© 2020 ІРЦ ЮМР, Одеська область, м. Южне, проспект Григорівського Десанту,26-а
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати