Рекомендації вчителя-логопеда Собор Н.П.

ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ, КОЛИ ДИТИНА ЗАЙМАЄТЬСЯ ПАЛЬЧИКОВОЮ ГІМНАСТИКОЮ? 

1. Виконання вправ і ритмічних рухів пальцями індуктивно призводить до порушення в мовних центрах головного мозку і різкого посилення узгодженої діяльності мовних зон, що, в кінцевому підсумку, стимулює розвиток мови.

2. Ігри з пальчиками створюють сприятливий емоційний фон, розвивають вміння наслідувати дорослому, вчать вслухатися і розуміти зміст промови, підвищують мовну активність дитини.

3. Малюк вчиться концентрувати свою увагу і правильно її розподіляти.

4. Якщо дитина буде виконувати вправи, супроводжуючи їх короткими віршованими рядками, то його мова стане більш чіткою, ритмічної, яскравою, і посилиться контроль за виконуваними рухами. 

5. Розвивається пам'ять дитини, так як він вчиться запам'ятовувати певні положення рук і послідовність рухів. У малюка розвивається уява і фантазія. Опанувавши всіма вправами, він зможе «розповідати руками» цілі історії.

6. В результаті освоєння вправ кисті рук і пальці придбають силу, хорошу рухливість і гнучкість, а це надалі полегшить оволодіння навичками письма.

📌 З ЯКОГО ВІКУ МОЖНА ПОЧИНАТИ ВИКОНУВАТИ ЦІ ВПРАВИ?

Пальчиковою гімнастикою краще займатися з 6-7 місяців. Але і в більш пізньому віці заняття будуть дуже корисні й ефективні.

Починати можна з щоденного масажу по 2-3 хвилини кистей рук і пальців:

1) погладжувати і розтирати долоні вгору - вниз;

2) розминати і розтирати кожен палець уздовж, потім - поперек;

3) розтирати пальчики кругоподібними рухами.

1. Спочатку всі вправи виконуються повільно. Слідкуйте, щоб дитина правильно відтворювала і утримувала положення кисті або пальців і правильно переключалася з одного руху на інший. При необхідності допоможіть дитині або навчіть її допомагати собі другою рукою.

2. Вправи відпрацьовуються спочатку однією рукою (якщо не передбачено участь обох рук), потім - іншою рукою, після цього - двома одночасно.

3. Деякі вправи дано в декількох варіантах. Перший - найлегший.

4. Кожній вправі відповідає свій малюнок для створення зорового образу. Спочатку покажіть дитині кольоровий малюнок і поясніть, як повинно виконуватися вправу. Поступово потреба в поясненнях відпадає: Ви показуєте картинку, називаєте вправу, а малюк згадує, яке положення кистей рук або пальців він повинен відтворити.

📌 ВСІ ВПРАВИ МОЖНА РОЗДІЛИТИ НА ТРИ ГРУПИ:

I група   Вправи для кістей рук:

- розвивають наслідувальну здатність, досить прості і не вимагають тонких диференційованих рухів;

-вчать напружувати і розслабляти м'язи;

- розвивають вміння зберігати положення пальців деякий час;

- вчать перемикатися з одного руху на інше.

Наприклад:                        «Прапорці»

Варіант 1. Початкове положення. Розташувати долоні перед собою. Одночасно опускати і піднімати долоні, супроводжуючи рухи віршами. Якщо дитина легко виконує цю вправу, можна запропонувати опускати і піднімати долоні, не згинаючи пальці.

Я в руках прапорці тримаю

І діткам всім махаю!

Варіант 2   

По черзі змінювати положення рук на рахунок: «раз-два». «Раз»: ліва рука - випрямлена, піднята вгору, права рука - опущена вниз. «Два»: ліва рука - опущена вниз, права рук - піднята вгору.

II група     Вправи для пальців умовно статичні:

- вдосконалюють отримані раніше навички на більш високому рівні і вимагають більш точних рухів.

                                                  «Равлик»

Вихідне положення. Вказівний, середній і безіменний пальці притиснуті до долоні. Великий палець і мізинець то випрямляються, то ховаються. Виконувати вправу спочатку кожною рукою по черзі, потім двома руками одночасно. Можна зобразити як равлик повзе по столу.

Равлик, равлик! Висунь роги!

Дам тобі я хліба або молока!

                                                    «Бджола»

Випрямити вказівний палець, інші пальці притиснути до долоні великим пальцем. Вирощують вказівним пальцем.

Жу-жу-жу, жу-жу-жу,

Над квітами я кружляю!

III група  Вправи для пальців - динамічні:

- розвивають точну координацію рухів;

- вчать згинати й розгинати пальці рук;

- вчать протиставляти великий палець іншим.

                                                       "Сім'я"

Стиснути пальчики в кулачок, потім по черзі розгинати їх, починаючи з великого пальця.

Цей пальчик - дідусь,

Цей пальчик - бабуся,

Цей пальчик - татко,

Цей пальчик - ненька.

Цей пальчик - це Я.

Ось і вся моя сім'я.

👆 ПАМ'ЯТАЙТЕ!   Будь-які вправи будуть ефективні тільки при регулярних заняттях. Займайтеся щодня близько 5 хвилин.

Високий рівень розвитку дрібної моторики свідчить про функціональну зрілість кори головного мозку і про психологічну готовність дитини до школи. Помічено, що ігри та вправи на розвиток дрібної моторики надають стимулюючий вплив на розвиток мови. Вони є потужним засобом підтримки тонусу і працездатності кори головного мозку, засобом взаємодії її з нижчого рівня структурами.

У процесі ігор та вправ на розвиток дрібної моторики у дітей поліпшуються увагу, пам'ять, слухове і зорове сприйняття, виховується посидючість, формується ігрова та навчально-практична діяльність.

           Розвиваємо увагу і графомоторику

Завдання:

-  зафарбовувати кружечки по порядку / через один

-  виклаcти на кружечки камінчики

-  проставити крапки в кожному кружечку

-  намалювати лінії так, щоб кружечки були всередині них

Ця вправа розвиває не тільки дрібну моторику, а включає в себе: спосіб утримання олівця / ручки, силу натиску при малюванні та письмі, точність, ритмічність і темп рухів, їх плавність. Крім того задіюється довільність рухів і розвиток супутніх умінь, без яких не вийде ні малювати, ні писати: зорове сприйняття, увагу, рухові навички.

Вправи для запуску мовлення у малюків

Зупинимося на конкретних вправах, які допомагають запустити  мову і поліпшити звуковимову.

У ранньому віці мова характеризується досить бідним словниковим запасом, вживанням полегшених слів, відсутністю або спотворенням окремих звуків. Причиною є недостатньо розвинений в силу віку мовний апарат і слабкий мовний видих.

Аби вирішити більшость цих проблем існує великий арсенал розвиваючих вправ, ігор і методик. 

                  Дихальні ігрові вправи, спрямовані на тренування мовного видиху

  • Дуємо на шматочки паперової серветки, вати, через трубочку в воду - пускаємо бульбашки
  • Задуваємо свічки - звичайно, під суворим контролем дорослих
  • Робимо матеріал на ниточках - паперові метелики, хмаринки, сніжинки, і дуємо на них
  • Пускаємо кораблики з паперовими вітрилами з пластикових стаканчиків в миску з водою і дуємо в вітрила
  • Показуємо «вітерець» - дуємо один на одного
  • Здуваємо з поверхні пір'ячко, кульки для пінг-понг
  • Дуємо через трубочку в пляшку, накриту кришкою з кульками пінопласту.

                      Артикуляційні вправи для розвитку і зміцнення мовного апарату

  • Ігри з різними звуками: цокати як конячка, сопимо як їжачок, чмокає - цілуємося
  • Розвиваємо артикуляційні м'язи:
  • Надуваємо кулю щічками, лопаєм долоньками
  • Показуємо язичок - дражнимся / язичок виглянув з ротика і сховався назад
  • Показуємо зуби - «У кого є зубки ?!»
  • «Лакаємо молоко» як кішка.
  • Звуконаслідування з повторами - корисно робити в різних темпах:

Як машина гуде? Бі-бі-бі!
Як корівка мукає? Му-му- му !
Як барабанчик стукає? Та-та-та!
Як мама пісеньку співає? Ля-ля-ля!
Як курочка зерно клює? Клю-лю-лю !
Як сопілка дудить? Ду-ду-ду !

                                       Музичні гри, стимулюючі запуск мовлення

Коли діти проспівують звуки, склади і слова, їм легше заговорити.

1. Ігри з використанням дитячих музичних інструментів, де звуки дублюються словом: Тук-тук-тук! ( Клавеси , ложки, барабан) Ля-ля-ля! (Металофон) Дінь-дінь! (Дзвіночок) Як-кап- кап! (Трикутник) Бум-бум-бум! (Бубен)

2. Песенкі- звуконаслідування «У бабусі Наталії було 7 каченят», «Гуси-гуси", "Є у нас конячка Ігогошка », «Ква-ква, так говорить жаба». 

3. Пісенні артикуляційні розминки Е.Железновой «А ми скажемо разом з мамою», «Ну-ка повторюйте». 

4. Простукування на бубні простих слів і імен.

5 Ігри з послідовною передачею по колу музичних інструментів «НА!» «ДАЙ!».

6. Танці з найпростішими словами, дублюючими руху:

  • Топ-топ;
  • Хлоп-хлоп;
  • Стриб-стриб;
  • Біп-біп (Натискаємо на носик)
  • Туди-сюди (Повороти корпуса)
  • Вгору-вниз (Ручки з бубонцями або султанчік)

Ефективні ігри з дидактичним матеріалом збільшують пасивний словник

  • Хованки іграшок під хусточкою
  • ДАЙ! (За інструкцією педагога дитина дає іграшку заданого кольору, форми або розміру)
  • ПОКАЖИ! (Педагог знайомить з новим поняттям, показавши його на зображенні, потім діти по інструкції педагога шукають продемонстрований предмет у себе на роздавальних листах і показують пальчиком або накривають долонькою)
  • Сортування за кольором, формою або розміром (Наприклад, Мишкові збираємо червоні кульки, а Зайчику жовті).
  • Шукаємо в сенсорному тазику заховані фігурки (тварин, іграшки, посуд, кумасі різних кольорів) - дитина знаходить, дорослий називає.

Розвиваємо просторовий інтелект

А також моторно-зорову координацію. 

Намалюй по клітинкам.


Дидактична гра «ШУМОВІ коробочки»

Мета гри: розвиток слухової пам'яті, вміння розрізняти і диференціювати шуми, логіку, тренування концентрації уваги. 

Матеріали: шумові коробочки з різними наповнювачами, що видають різні звуки (парні, кольорові картки із зображеннями того, що лежить в коробочках.

В якості наповнювачів можна використовувати: гречку, гудзики, квасолю, монети, ріжки, намистини, зубочистки, рис, манну крупу;  цукор.

Дві коробочки порожні.

      Які варіанти ігор можна проводити, використовуючи даний посібник?

                                                                          ВАРІАНТИ іГОР

                                   Знайди пару по звуку

Для початку ми знайомимо дітей з усіма шумовими коробочками. Разом досліджуємо звучання кожної з них. Звертаємо увагу дітей на те, що всі коробочки звучать по-різному. Після того як діти познайомляться зі звучанням кожної з шумових коробочок, можна починати власну розвиваючу гру - подзвеніти однією з коробочок і запропонуйте дітям знайти коробочку з точно таким же звуком. Серед усіх шумових коробочок дитина повинна постаратися знайти коробочки з однаковим звучанням, тобто знайти пари по звуку. В процесі гри дитина вчиться концентрувати свою увагу на звуках (що вельми важливо для розвитку слуху та мовлення). Крім цього, щоб знайти схожу за звучанням коробочку, потрібно застосувати і логічне мислення.

                                       Складання рядів

Потрібно розставити шумові коробочки в ряди. Перш за все знайти найгучніший, потім самий тихий шум і визначити середній, порівнюючи його з першими двома шумами. Починати слід з трьох коробочок. Якщо дитина навчився класифікувати три коробочки, то можна одну за одною ввести всі інші. Кожну нову коробочку порівнюють з усіма вже расклассифицировать коробочками і впорядковують щодо них. Число коробочок для класифікації визначається в залежності від здібностей і інтересу дитини.

                                             Звукове лото

Послухати з дітьми, як по-різному звучать контейнери. Потім звернути увагу дітей на картинку і проговорити, що на ній зображено. Потім запропонувати дітям вгадати, що лежить в контейнерах, і поставити їх на відповідну картинку.



Дрібна моторика, для чого її розвивати?

Дрібна моторика - це набір скоординованих навичок, пов'язаних з виконанням дрібних і точних рухів кистями рук і пальцями ніг. Розвиток дрібної моторики позитивно впливає на становлення психічних функцій, тренує зір, м'язову і кісткову систему.

Навчання навичкам пінцетного захвату, ігри з дрібними предметами і практика найпростіших побутових навичок сприяють розумовому розвитку. «Пальчикові ігри» покращують пам'ять і збільшують обсяг словникового запасу, розвивають логіку і мислення. Відточуючи дрібні рухи, дітки стають більш уважними і посидющими, поліпшується комунікативна і емоційна сфера.

Педагоги і фахівці з сенсорної інтеграції успішно застосовують заняття з розвитку дрібної моторики для вирішення поведінкових проблем і труднощів адаптації. 

Нижче ви можете ознайомитися з однією з таких технік, що сприяють розвитку даного ефекту.

20 чудових ідей для розвитку дрібної моторики малюків

Дрібна моторика руки - це, простою мовою, набір дрібних і точних рухів пальців і кисті руки. Не можна недооцінювати значення дрібної моторики для розвитку дитини. Як відомо, розвиток точних рухів руки сприяє розвитку мови дитини. Чим краще розвинена ручка дитини, тим швидше вона починає говорити, тим краще вона розмовляє.

З перших місяців свого життя малюк починає досліджувати можливості своєї ручки. З кожним днем він все більше і більше вдосконалюється в хапальних рухах кисті і пальчиків. Згодом ці вміння знадобляться дитині для правильного захоплення ложки під час їжі і олівця під час письма. Ми, батьки, можемо допомогти малюкові розвивати ручку, а отже, і його мову, грамотність, мислення. Для цього не потрібні особливі навички. Досить просто назбирати різних дрібних предметів, організувати з них гру і простежити, щоб малюк використовував їх за призначенням, а не засунув в рот, ніс або вухо.

У цій справі стане в нагоді все яскраве, дрібне, нетоксичне. Це і крупи, і прищіпки, і скріпки, і гвинтики з гаєчками, намистинки, баночки, кришечки, ключики та інші предмети, які легко знайти в будинку. Пропонуємо вам добірку ігор, які захоплять вашого малюка і допоможуть розвинути дрібну моторику.

Сенсорні коробки, які можна пропонувати малюкам уже з 6-місячного віку. Варто лише пам'ятати, що гратися з такою коробкою можна тільки під наглядом дорослого.

Для наповнення сенсорної коробки підійдуть різноманітні крупи, насіння, природні матеріали. Це і жолуді і каштани, листочки, гілочки, камінці і все-все, що знайдете в парку, на вулиці, в лісі, на пляжі і т.п. Також пригодяться: кольоровий рис, кольорова манка, гідрогелеві кульки, макаронні вироби, намистини, камінці, гудзики, різноманітні фігурки тварин, комах, морських жителів, людей, героїв, овочі та фрукти із полімерної глини, кришечки, кубики, пір'я, м'які і тверді кульки, помпони, різні пристосування для маніпуляції з предметами (ложечки, пінцети, піпетки щипці і т.п.) та все-все, що попадеться під руку. В нашому магазині ви знайдете багато товарів для наповнення сенсорних коробок: ТойзДитпсихолог

Нитки з вовни тонкі і в той же час шорсткі. Для того щоб обмотати якийсь предмет з їх допомогою, малюкові доведеться як слід схопити ниточку пальцями. І це допомагає зміцнювати м'язи маленьких пальців і вчити дитину координувати свої рухи.

Нехай малюк спробує робити з вовняних ниток маленькі павутинки на пальчиках або на маленьких смужках картону, а дитині 4-5 років запропонуйте обмотувати нитками більш складні форми, наприклад, букви А, Б, В, Г...

Проста, але геніальна ідея для хлопчиків. Тут потрібна допомога тата, щоб підібрав гвинтики і гайки і зафіксував їх у дерев'яній основі.

Нанизування намистин, макарон, створення намиста.

Шнурівки

Пальчикове малювання. Пальчикові фарби можна виготовити своїми руками.

Різноманітні ігри з пінцетами, щипцями, китайськими паличками

Ігри з Лего. Запропонуйте дитині спочатку набрати в трубочку або піпетку води, а потім капнути крапельки води так, щоб заповнити отвори в пупиришках водичкою.

У процесі такої гри ваш малюк познайомитися з деякими фізичними властивостями, тренуватиме моторику рук, спритність і координацію.

Ліплення із пластиліну, тіста, глини...

Різноманітні ігри з гудзиками

Малювання на манці

Ігри з прищіпками

Нагодуй свинку

Дітям завжди цікаві ігри з водою.

Проста ідея, коли вже все інше набридло

Не викидайте пляшечки і баночки з-під шампунів і кремів. Розкручування кришечок і пдбір відповідних на довго і з користю займе дитину

Легко і просто

Ігри із скріпками

Стрічки і решітка

© 2020 ІРЦ ЮМР, Одеська область, м. Южне, проспект Григоріївського Десанту,26-а
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати